Skip to main content

Når det er, at man vælger at skifte bopæl, så er der nogle praktiske ting man skal have på plads. Vi vil belyse de essentielle forhold, som man skal være opmærksom på, ved at skifte adresse. Endvidere fortælles, om de banale fejl som begås, når der skal flyttes adresse.   Vi vil give dig et overblik over, de faktorer, der skal være styr på i forbindelse med flytning af adresse.

Man kan desuden med fordel tage et kig på at leje en flyttebil hos os, lige her.

  • Ændre folkeregister adresse.

Det er vigtigt at melde sin flytning til folkeregistret, når man skal flytte adresse. Adresseændringen kan foregå online på nettet gennem www.borger.dk.

I enkelte tilfælde skal man ringe til borgerservice og her tales der om personer, der er værnepligtig eller hvis man som privatperson flytter fra en fast adresse til en ukendt adresse.

Når man skifter adresse, så skal det meddeles senest 5 dage efter, man er flyttet til den nye kommune. For at melde folkeregistret sin adresseflytning, så påkræves det, at man har et log in med Nem-Id. Er man i tvivl kan man følge anvisning fra www.borger.dk, hvor der fortælles, hvordan de elektroniske blanketter udfyldes.

Endvidere er det en god ide, at man husker, at sætte efternavne og fornavne på sin nye brevkasse, således at risikoen for fejl minimeres og man får den nødvendige post tilsendt rigtigt.

  • Gør dine øvrige kontakter opmærksom

Ved adresseændring er det vigtigt, at dine andre kontakter kender til din flytning, da det kun er alle offentlige kontorer som får besked automatisk, når man har ændret det på www.borger.dk

Endvidere skal følgende kontakter have besked.

  • Arbejdsgiver

For dig selv og din arbejdsgiver er det bedst, at man sender en mail til sin arbejdsgiver om adresseændring. Skulle man være uheldig og ens arbejdsplads opsiger et ansættelsesforhold uden, at have belyst sin adresse, så kan man risikere, at stå i en situation, hvor man ikke har et job, uden at være klar over det.

  • Leverandør til telefoni og internet.

Det tager typisk op til fire uger, at få ændret sit internet. Det er essentielt, at din Internet- og TV-udbyder får at vide i god tid, så man undgår at stå i en situation, hvor du ikke har internetforbindelse eller TV.

  • Undersøg dine skatteforhold

Når det er man flytter, så skal man være opmærksom på de skatteforhold, som ændre sig. Skal man købe eller sælge en ejendom og har distancen til din arbejdsplads ændret sig?

Kan man nikke genkendende til ovenstående spørgsmål, så er det vigtigt, at man giver SKAT besked, således at man er i overensstemmelse med reglerne.

  • Forsyningsselskaber

Husk at aflæse din måler for el og meld det senest 5 dage efter du er flyttet, men det kan variere afhængig af, hvilket forsyningsselskab man har. Det er vigtigt, at inden man fraflytter får måleraflæst elforbruget samt, gas og varme. Forbrugerne hæfter for el-forbruget fra deres tidligere adresse, indtil din aftale er officielt skriftligt opsagt. Derfor kan du risikere, at stå med en regning for el og varme, som er benyttet af de nye lejere.

  • Forsikring – Kontakt dit forsikringsselskab og undersøg ændringer ved din indbos forsikring.

Afhængig af om, man flytter i noget mindre eller større måske en anden geografisk placering?

Geografien og størrelsen på din bolig har en betydning for dine forsikringer, derfor bør man kontakte sin rådgiver i sit forsikringsselskab og høre om mulighederne.